Opóźniony lot stanowi obecnie ponad 50% wszystkich reklamacji kierowanych do naszego biura. Samoloty jak każdy środek transportu a i jak każdy zwykły przedmiot codziennego użytku może się popsuć. Wystarczy dodać to awarii kataklizmy pogodowe a nawet gwałtowne chwilowe zmiany atmosferyczne i opóźnienie mamy gotowe. Należy pamiętać iż samolot podobnie jak np autobus rejsowy wykonuje codziennie wiele pętli latając z punku A do punku B, z powrotem do punktu A i dalej na kolejne destynacje (przystanki). Aby linie lotnicze wykazywały rentowność samolot 16 godzin, a niekiedy nawet 20 godzin na dobę musi być w użytku. Nie łatwo odgadnąć że jedno opóźnienie na pierwszym „slocie” pociąga za sobą opóźnienia na kolejnych trasach. Dodatkowo problem komplikuje fakt iż maszyn zastępczych bazujących „w pogotowiu” jest bardzo mało. Niektóre linie mają po 2-3 maszyny zatem zdarza się, że awaria maszyny daje jedno wyjście: naprawa i czekanie pasażerów.
Można jednak śmiało powiedzieć, że nie jest to problem pasażerów a ryzyko linii lotniczych, którzy w wyniku opóźnień mają prawo dochodzić się swoich odszkodowań.
Z pomocą przychodzi nasza ściąga INFORMACJA O PRAWACH PASAŻERA W PRZYPADKU ODMOWY WEJŚCIA NA POKŁAD, OPÓŹNIENIA LUB ODWOŁANIA LOTU , którą załączamy w formie pdf do wpisu.

Dodajmy, iż kwestie związane z procedurą odszkodowań które dotknęły naszych klientów, w biurze podróży Urlopwraju.pl Kraków, rozwiązywane są z naszą pomocą oraz z naszą wiedzą. Sprawy te mają dla nas istotne znaczenie w obsłudze klientów którzy zakupili wyjazd za naszym pośrednictwem.
Najczęściej opóźnienia są niewielkie i Klienci wylatują na wakacje po 1-2 godzinach jednak jeśli lot od rozkładowego grafiku ma ponad 2 godziny przesunięcia, wówczas linia lotnicza albo przedstawiciel biura podróży zapewnia uczestnikom talony na posiłek w restauracji. W wypadku opóźnień o ponad 3 godziny pasażer może żądać odszkodowania w kwocie 250eur/osoba. Odszkodowania wypłacane są najczęściej po wypełnieniu formularza /protokołu reklamacyjnego/ danych linii lotniczych, a kwota zwracana jest przelewem na konto pokrzywdzonego pasażera w terminie 30 dni.
Warto pamiętać, iż jest wiele linii lotniczych które nie mają swojego przedstawicielstwa w Polsce, wówczas procedura reklamacji jest trudniejsza- dokument składa się w języku angielskim do odpowiedniego działu awiacji przewoźnika.

procedura reklamacji jakie prawa przysługują pasażerom w wypadku opóźnionego lub odwołanego lotu na przykładzie Ryanair

INFORMACJA O PRAWACH PASAŻERA W PRZYPADKU ODMOWY WEJŚCIA NA POKŁAD, OPÓŹNIENIA LUB ODWOŁANIA LOTU :  opózniony lot reklamacja